Friday, November 03, 2006

Závěrečné zhodnocení pobytu na Maltě

Tak už je to za námi. Naše velké maltské dobrodružství skončilo. V následujících několika řádcích se pokusím vyjádřit své dojmy, pocity a zkušenosti, které mi dle mého názoru tento pobyt přinesl.
Předně musím říci, že moje předchozí očekávání se poněkud rozcházela s realitou, se kterou jsme se s Veruškou na Maltě střetly. I když nešlo o žádné propastné rozdíly, jako u některých jiných pracujících. Práce byla tvrdá a musely jsme si docela dlouho zvykat. To pro mne ovšem nebyl největší problém. V patnácti jsem 14 dní pracovala jako pokojská rovněž ve čtyřhvězdičkovém hotelu, takže jsem už zhruba věděla, do čeho jdu. Dřina, ale dá se zvládnout.
Horší byl spíše přístup většiny supervisorů a chování ostatních pokojských. Jejich mnohdy obhroublé vyjadřování se nás často dotýkalo. Nesnášely jsme, jak jsme neustále pod kontrolou a i když jsme se snažily být přátelské, ne vždy se to vyplatilo. Každý zkrátka občas narazí na blba. Přesto na některé budu vzpomínat s úsměvem a přiznávám, že tam byli tací, kteří se nám snažili pracovní pobyt zpříjemnit.
Co se Malty jako takové týče, je to velmi zajímavá a specifická země. Všechno je mixem různých vlivů a kultur, včetně jazyka a obyvatel. Společné mají nejspíše hlasitější vyjadřování a temperament, s čímž se ovšem u jižanského národa dá počítat. Malťani nic moc neřeší, hodně jedí a pijí, je jich zde také mnoho opravdu obézních, jsou velmi hrdí na svou národnost a myslí si, že Malta je nejkrásnější místo na světě. Většina z nich také nikdy jinde nebyla, max. ve Španělsku nebo Itálii. Ale na druhou stranu tu potkáte mnoho cizinců, především Britů, kteří zde žijí, pracují nebo tráví prázdniny. Britský vliv je samozřejmě velmi znát.
Když už jsme u Britů, ráda bych napsala pár slov o maltské angličtině. Jistě většina Malťanů tento jazyk ovládá, ale nato, že je i druhým oficiálním úředním jazykem, to není až taková sláva. Gramatiku většina z nich neřeší,což by tak nevadilo, ale když s vámi mluví pořád v přítomném čase, tak je porozumění občas obtížnější. Zkrátka myslela jsem si, že úroveň angličtiny bude trochu vyšší, ale je pravda, že jsme se nesetkaly s tolika vzdělanými lidmi. Manažeři v hotelu měli naopak angličtinu výbornou.
Přírodní krásy a moře se mi moc líbily. Moře miluju, takže jsem si ho užila do sytosti. Jediné, co mi vadilo, byly medúzy, ale i nato jsme si časem zvykly. Výlety, které jsme si dělaly po ostrově, byly také vážně super, moc mě to bavilo.
Během našeho pobytu jsme poznaly i několik velmi milých lidí – Poláky, Čechy, pár Malťanů, Rakušanky, což bylo moc fajn. Doufáme, že s některými z nich i v budoucnu zůstaneme v kontaktu.
Pokud mám hodnotit samotný pracovní program a jeho podmínky, zde je to jasné. Rozhodně nikomu nedoporučuji volit tuto formu, kterou jsme měly my dvě s Veruškou, tzn. bydlet a jíst v hotelu a pracovat zadarmo. Zaprvé vědomí, že člověk dostane za práci zaplaceno je dobrý stimul a zadruhé by se nám nejspíše počáteční náklady vrátily. Myslely jsme si, že sehnat bydlení na Maltě bude problém a že by to bylo drahé, takže jsme si rovnou vybraly možnost ubytování v hotelu. Ale nyní víme, že ceny jsou zde více než přijatelné a obvzlášť v létě je zde k pronájmu mnoho bytečků.
Další věc, kterou musím hodnotit velmi negativně, je asistence a podpora partnerské organizace NSTS na Maltě a české GTS. Ve smluvních podmínkách bylo uvedeno, že v případě potíží se zaměstnavatelem má agentura sehnat jiné zaměstnání, ale např. pro Češku Gábinu, která musela po necelém dni nakonec odjet, nikdo nic takového neudělal. V Čechách jí dali nesprávné informace, neměla tudíž s sebou dost peněz, ale když to chtěla řešit, vše popřeli a ani na Maltě ji nijak nepomohli. To nás opravdu naštvalo a pro mne to do budoucna přináší ohromnou zkušenost. Práci i ubytování si raději shánět sama. Tak aspoň člověk přesně ví, do čeho jde. Jiná věc je vyřízení víza či jiných povolení, k tomu jsou agentury možná užitečné, ale jinak z vás sají peníze a kde je kvalita služeb za ně? Nikde. Alespoň v České republice to tedy zatím moc nefunguje.
Dost ale bylo stěžování, mně se na Maltě jinak líbilo a byl to můj první pobyt na delší dobu někde v zahraničí a poprvé jsem letěla letadlem, potkala jsme super lidi a těším se, až zase někdy někam vyrazím. Tak se mějte hezky.

Olinka.

No comments: